Nauka mowy u dziecka – jak ją wspomagać?

Nauka mowy u dziecka – jak ją wspomagać?

Mowa to jedna z najważniejszych umiejętności każdego człowieka. To właśnie między innymi ona odróżnia nas od zwierząt pozwalając na swobodne przekazywanie myśli innym członkom społeczeństwa. To dzięki mowie możemy się porozumieć, zakomunikować swoje potrzeby, zamiary i wątpliwości. Opanowanie tej umiejętności do perfekcji wymaga wielu lat ćwiczeń, ale naukę mówienia rozpoczynamy już od pierwszego dnia życia. Już wtedy nasłuchujemy mowy innych i podświadomie przyswajamy te nieznane i fascynujące dźwięki. Dziś pomówimy sobie nieco o mowie i udowodnimy, że nauka mowy u dziecka to nic trudnego!

Kiedy pierwsze słowa u dziecka?

Pierwsze słowa wypowiedziane z ust malucha to niezwykle ważne wydarzenie w życiu każdego rodzica. Zaczyna się zawsze od monosylab takich, jak mama, tata, baba czy papa. Te mało skomplikowane, ale niezwykle cieszące słowa padają z ust maluchów już w okresie 11-13 miesięcy życia.

Kiedy dziecko powinno zacząć mówić?

Po pierwszych słowach przychodzi czas na nieco bardziej złożone kwestie. Nasz mały aktor pierwsze krótkie zdania powinien zacząć wypowiadać już po 18-stym miesiącu życia. Zdarza się, że jest to dopiero 24 miesiąc i wtedy dziecko powinno używać takich zwrotów jak “mama da”, “nie chcę” itd. Krótkie żołnierskie komunikaty. Dodatkowo warto zwrócić uwagę, że w tym wieku dziecko posiada już świadomość swojego imienia, co często słychać po tym, jak maluch określa siebie przy jego pomocy.

Od kiedy skupić się na nauce mowy?

Skoro już wiemy, jak wygląda przebieg rozwoju mowy u malucha powiedzmy sobie co nieco o samej nauce. Tak naprawdę możemy ją uskuteczniać z dzieckiem już od pierwszych poznanych słów. Kiedy tylko zauważymy, że dziecko próbuje się z nami porozumieć lub po prostu zaczyna używać pierwszych słów, odpowiadajmy mu w podobny sposób. Tak jak wspominaliśmy na początku dziecko rozpoczyna naukę mowy od pierwszych dni życia dlatego ważne jest częste mówienie do niego w trakcie różnorakich codziennych czynności. Dodatkowo warto urozmaicać dźwięki, jakie słyszy maluch  nucąc mu, czy puszczając spokojną muzykę.

Nauka mowy u dziecka

nauka mowy u dzieckaPrawdziwą naukę mówienia możemy wprowadzić dopiero po tym, jak maluch zacznie formować pierwsze proste zdania. Wtedy powinniśmy zachęcać go do, jak najczęstszego mówienia o wszystkim, co dzieje się wokół. Ważne jest to, aby ciągle podsycać jego chęć do mówienia i nie męczyć powtarzaniem ciągle tych samych wyrazów, kiedy maluch ma z nimi problem. Nieprawidłowe wymawianie pewnych głosek jest naturalne dla małych dzieci i poprawianie w kółko tych samych błędów wcale tutaj nie pomoże. Dziecko samo w końcu załapie prawidłową wymowę a zmuszanie do nagminnego powtarzania tych samych dźwięków może tylko zrazić je do mówienia.

Ćwiczenie dykcji z dzieckiem

Świetnym przykładem ćwiczeń są ćwiczenia dykcji. Proste, szybkie i przyjemne potrafią sprawić sporo frajdy rodzicom i dziecku, jednocześnie rozwijając dykcję malucha. O czym mowa? O prostych ćwiczeniach-zabawach takich jak naśladowanie dźwięków: bzyczenie osy, warkot silnika, kapanie wody, parskanie konia itp. Później możemy przejść do powtarzania samogłosek, a gdy dziecko osiągnie odpowiedni wiek, do recytowania prostych wierszyków na dykcję jak:

Spadł bąk na strąk,

a strąk na pąk.

Pękł pąk, pękł strąk,

a bąk się zląkł.

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *